mineral processing

بررسی مدار فرآوری سنگ آهن سنگان

نوشته های این نویسنده:

اشتراک گذاری متن:

اشتراک گذاری در skype
Skype
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در email
Email
اشتراک گذاری در print
Print

ذخيره زمين شناسي معادن سنگان بالغ بر ١٢٠٠ ميليون تن برآورد ميشود. با توجه به این ذخيره زمين شناسي بسيار بالا، پرعيارسازی کانسنگ استخراجي از این معادن و توليد کنسانترهای با عيار مطلوب بيشتر از 68% آهن نشان از نقش با اهمیت این منطقه در تامین نیاز های آهن کشور دارد. در این گزارش قصد بررسی مدار فرآوری سنگ آهن سنگان را داریم امیدواریم از مطالعه آن لذت ببرید. با تشکر

کانسار سنگ آهن سنگان در فاصله 308 کيلومتری جنوب شرقي مشهد و حدود 61 کيلومتری شمال شرقي سنگان در استان خراسان رضوی قرار دارد. محدوده کانسار سنگان در مجموع به شکل مستطيلي است که طول آن حدود 62 کيلومتر و عرض آن 8 کيلومتر است کانسار سنگ آهن سنگان با توجه به کاني سازی آن، از نوع سنگ آهن اسکارني است. این کانسار شامل 3 محدوده غربي (آنومالي B ،A ،A و C شمالي و جنوبي) مرکزی (آنوماليهای دردوی و باغک) وآنومالي های شرقي است.

سنگ آهن سنگان

بررسی کارخانه فرآوری

کارخانه فرآوری سنگ آهن سنگان در نزدیکي معادن سنگان احداث شده است .طراحي پایه ،توسط شرکت دانيلي از کشور ایتاليا و اجرای طراحي سيویل توسط شرکت آذران و نظارت مهندسي طرح، توسط شرکت ایراني کاني کاوان شرق به انجام رسيده است .بر اساس طراحي ،فاز یک این کارخانه قادر است از سنگ مگنيتيت معدن، بطور متوسط سالانه 2.6 ميليون تن کنسانتره آهن مگنتيتي با عيار 68 درصد توليد نماید. فاز 2 در مرحله مطالعات ميباشد و دارای ظرفيت 2.4 ميليون تن کنسانتره است.

خردایش اوليه در یک سنگ شکن ژیراتوری انجام ميگيرد. ابعاد ذرات ورودی سنگشگن در حدود 1200 میلیمتر و ذرات خرد شده محصول سنگ شکن دارای d80=200 mm ميباشند. برای محصول خرد شده سنگ شکني دو استوک پایل، یکي برای آنومالي B و دیگری برای آنومالي C در نظر گرفته شده است. هميشه یک استوکپایل در حال انباشت و دیگری در حال برداشت ميباشد. کارخانه به مدت 6 روز با آنومالي B و 4 روز با آنومالي C خوراکدهي ميشود.

استوک پایل سنگان

مواد از زیر استوکپایل و از طریق فيدرها بر روی نوار نقاله هایي ریخته که مواد را به سمت مخزن خوراکدهي آسيای خودشکن هدایت ميکنند. اولين مرحله خردایش در آسيای خودشکن (به طول 4.72 متر و قطر 9.76 متر) با توان مصرفي 6.75 مگاوات انجام شده و ذرات از ابعاد 200 میلیمتر به 1 میلیمتر خرد می شوند.

محصول آسيای خودشکن با یک سرند اسکالپر به دو محدوده ابعاد 8 تا 75 میلیمتر و کوچکتر از 8 میلیمتر طبقه بندی ميشوند. بخش دانه درشت به عنوان بار در گردش به داخل آسيا برگشته و بخش دانه ریز توسط پمپ به سمت سرند موزی هدایت ميشود. سرند موزی وظيفه طبقه بندی ذرات به دو محدوده ابعادی 1-8 میلیمتر و کوچکتر از 1 میلیمتر را عهده دار ميباشد.

سرند موزی

ذرات روی سرندی دانه درشت مجدداً به داخل آسيای خودشکن منتقل شده و ذرات زیرسرندی دانه ریز کوچکتر از 1 میلیمتر وارد مرحله اول جداسازی در جداکننده مغناطيسي کوبر ميشوند .

ذرات کوچکتر از 1 میلیمتر وارد 3 جداکننده مغناطيسي شدت پایين کوبر با شدت ميدان مغناطيسي 1300 گوس ميشوند. کنسانتره جداکننده مغناطيسي کوبر وارد مدار خردایش ثانویه شامل آسيای گلوله ای مدار بسته با سيکلون شده و باطله آن به سمت باطله کارخانه منتقل ميگردد.

کنسانتره جداکننده مغناطيسي کوبر برای طبقه بندی وارد یک سيکلون خوشهای شده، ته ریز سيکلون برای خردایش مجدد به داخل یک آسيای گلوله ای ( به طول 10.42 متر و قطر 6.1 متر) و سرریز سيکلون با ابعاد 100 میکرون به 3 جداکننده مغناطيسي رافر منتقل ميگردد.

جداکننده مغناطیسی

 در مورد آنومالي B، باطله جداکننده مغناطيسي رافر مستقيماً وارد تيکنر باطله شده اما در آنومالي C، باطله جداکننده مغناطيسي رافر وارد 3 جداکننده مغناطيسي اسکاونجر شده و باطله نهایي به تيکنر باطله منتقل ميگردد. کنسانتره این مرحله نيز برای خردایش بيشتر وارد مرحله سوم خردایش شامل آسيای برجي مدار بسته با سيکلون ميشود.

محصول کنسانتره مرحله رافر (آنومالي B) و کنسانتره ترکيبي رافر- اسکاونجر (آنومالي C) به سمت سيکلون مدار خردایش مرحله سوم پمپاژ ميشود. ته ریز سيکلون برای خردایش نهایي به داخل 5 آسيای برجي موازی و سرریز آن به آخرین مرحله جدایش مغناطيسي هدایت ميگردد.

سرریز سيکلون ها با با ابعاد 38 میکرون برای آخرین مرحله جدایش وارد ١٢ عدد جداکننده مغناطيسي در 4 ردیف 3 تایي ميشود. در هر ردیف محصول کنسانتره هر جداکننده به صورت سری وارد جداکننده دیگر ميگردد. باطله جداکننده های مغناطيسي وارد تيکنر باطله شده و کنسانتره آن برای آنومالي B به مرحله فيلتراسيون و برای آنومالي C به مرحله فلوتاسيون برای گوگردزدایي منتقل ميشود.

آسیا برجی

در مدار فلوتاسيون (برای آنومالي c ) ماده معدني پس از آماده سازی با مواد شيميایي لازم شامل کلکتور (گزنتات) ، کفساز(MIBC) و فعال کننده ( NaHS) به داخل سلول های فلوتاسيون منتقل شده تا به روش فلوتاسيون معکوس فرایند گوگردزدایي انجام پذیرد. مدار فلوتاسيون شامل مراحل رافر، اسکاونجر و کلينر است. کنسانتره رافر به مرحله کلينر و باطله آن به مرحله اسکاونجر هدایت ميشود. کنسانتره سلول های اسکاونجر و باطله کلينر به ابتدای مدار یعني خوراک سلول های رافر منتقل شده و باطله سلولهای اسکاونجر به سد باطله پمپاژ ميگردد .کنسانتره سلولهای کلينر وارد 3 جداکننده مغناطيسي کلينر شده و باطله جداکننده های مغناطيسي وارد تيکنر باطله و کنسانتره آن به سمت مدار فيلتراسيون هدایت ميشود.

مدار کارخانه آهن سنگان

 

ویدئوهای مرتبط با نوشته:

محصولات مرتبط با نوشته: